1. Hjem
  2. Solhomfjell
Solhomfjell - headerbilde

Solhomfjell fra Sandtjønn

På toppen av det 659 meter høye Solhomfjell i Nissedal står et 16 meter høyt branntårn. Tårnet er et av distriktets beste utsiktsplasser, med utsikt til 4 fylker og ca. 25 kommuner.

Turen starter ved Sandtjønn og følger først rødmerket T-løype så blåmerket sti til toppen. Følg grusveien langs vannet. Ved enden av veien fortsetter turen langs en sti inn Løytesdalen. Etter ca. 400m dreier stein til høyre og krysser bekken som renner ned dalen. Herfra fortsetter stien opp lia. Stien stiger bratt oppover og krysser snart grensen for Solhomfjell Naturreservat. Ved Granslåttfjellet er et veiskille. Følg her den blåmerkede løypa mot toppen (ca. 2km). Det blir gradvis mer og mer blankskurt svafjell langs løypa.Fra tårnet går det vardet sti langs ryggen vestover, som krysser nordenden av Langvatn. Følg stien videre til den treffer T-løypa fra Uvdalen til Sandtjønn. Følg stien videre sørover. Fra Orrtjønnane fortsetter stien raskt nedover til veiskillet ved Granslåttfjellet. Følg stien tilbake til Sandtjønn og parkeringen.

Praktisk:
Følg Fv. 418 mot Gjerstad og videre Fv. 71 mot Øy. Følg veien ved skilt «Sandtjønn 2km». Betalingsbom (brikke eller bankkort). Parkering ved Sandtjønn.

Kart for turen:Turkart Nissedal Øst/Gjerstad.